noProduktnummer: NMJT155.301
NMJ Topline+ NSB 2 Kl. Personvogn Bo3c 560, Lanterine Tak, Grohe Takventiler
Nyhet : Forhåndsbestill !
NMJ`s unike Trevognserie i TOPLINE Pluss serien med interiørlys.
NMJ Topline+ modell av NSB 2. Kl. Personvogn type Bo3c 560 med lanterninetak og Grohe takventiler.
Modellene er eksakt i skala 1:87 HO, med alle detaljer på vognkasse, interiør, tak og understilling. Modellene er lakkert i teakstruktur og komplett med LED interiørbelysning.
Historikk.
Co3c 560 ble bygget av Strømmen Værksted 1914. Co3c "Turistvogner" 3. Kl. , type 1, med store vinduer og lanterinetak ble bygget i 3 serier fra 1912 og til og med 1924, totalt 36 vogner. De fleste ble bygget på Strømmens Værksted, men også 2 vogner på Skabo og 5 hos Skandia i Danmark.
Disse åpne Turistvognene som med store vinduer som ga god utsikt til begge sider ga reisen et helt nytt innhold og de ble meget populære blant de reisende. Vognene hadde 64 seter og hadde lanterinetak med overlysvinduer. På grunn av blendingen ble disse fjernet under 2 Verdenskrig. Turistvogn ble et begrep helt inn til 1980 årene og fortsatte som betegnelse også for stålvognene av type B2/B9 og B3.
Co3c, fra 1956 Bo3c, fra 1970 B22 "Turistvognene" ble satt inn først av alt på hoved- og turiststrekningene, Oslo, Stavanger, Trondheim og ikke minst Bergen. Etter hvert som stålvognene B2/B9 og ikke minst B3 ble levert ble trevognene forskjøvet til innsatstog, lokaltog og på strekninger som Østfold, Vestfold. Røros etc. De siste ble trevognene utrangert i 1983, mange etter nesten 70 års tjeneste. Fra og med vogn 746 i perioden 1927-1937 ble en serie på10 vogner bygget av Skabo med hvelvet tak, og i perioden 1942-1944-fikk 6 understillinger nye Co3c vognkasser med hvelvet tak. Denne serien ble etterfulgt av 10 vogner fra Skabo med hvelvet tak, fra 1927 til 1937. I tillegg ble 6 vogner fra 1942-1944 bygget på gamle understillinger slik at totalt antall åpne Turistvogner ble 52 vogner.