noProduktnummer: NMJT153.201

NMJ Topline+ NSB 2 Kl. Personvogn Bo3c 645, Tønnetak, Fletner Takventiler

Nyhet : Forhåndsbestill !

  • kr 1.149,00

NMJ`s unike Trevognserie i TOPLINE Pluss serien med interiørlys.

NMJ Topline+ modell av NSB Turistvogn Bo3c 645, 2 kl. Topline modeller er med tønnetak og Fletner takventiler, vognkasse lakkert i teakstruktur komplett med interiør med LED interiørbelysning.

Modellene er eksakt i skala 1:87 HO, med alle detaljer på vognkasse, interør, tak og understilling.

 

Historikk.

Co3c 645 ble bygget av Skabo i 1928, i serie på 10 vogner som nå fikk hvelvet tak. Dette var fortsettelse av Turistvognene Co3c type 1 med lanterinetak. Første serien med "Turistvogner". 3. Kl. med store vinduer og lanterninetak ble bygget i 3 serier fra 1912 og til og med 1924, totalt 35 vogner. De fleste ble bygget på Strømmens Værksted, men også 2 vogner på Skabo og 5 hos Skandia i Danmark. Dermed ble totalt antall Turistvogner Bo3c type 1 og 2 ialt 52 vogner.

Disse åpne Turistvognene som med store vinduer som ga god utsikt til begge sider ga reisen et helt nytt innhold og de ble meget populære blant de reisende. Vognene hadde 64 seter med 2 og 2 i bredden. Turistvogn ble et kjent begrep helt inn til 1980 årene og fortsatte som betegnelse også for stålvognene av type B2/B9 og B3.

Co3c, fra 1956 Bo3c, fra 1970 B22 "Turistvognene" ble satt inn først av alt på hoved- og turiststrekningene, Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen. Etter hvert som stålvognene B2/B9 og ikke minst B3 ble levert ble trevognene forskjøvet til innsatstog, lokaltog og på strekninger som Østfold, Vestfold. Røros etc. De siste ble trevognene utrangert i 1983, mange etter nesten 70 års tjeneste. Fra og med vogn 746 i perioden 1927-1937 ble en serie på10 vogner bygget av Skabo med hvelvet tak, og i perioden 1942-1944-fikk 6 understillinger nye Co3c vognkasser med hvelvet tak.